כל מה שצריך לדעת על תרבות ארגונית

לא אחת אנחנו שואלים את עצמנו מהי תרבות ארגונית ואיך היא באמת תורמת לנו. לרוב, אנחנו מגיעים לשאלה זו כשאנחנו צוללים עמוק אל תוך העולם העסקי ומנסים להבין איך לשפר את הארגון בו אנחנו עובדים. או פשוט להבין מה גורם לארגון זה או אחר לפעול כפי שהוא פועל.

לפני שנשאל את כל השאלות המהותיות יותר, נתמקד במושג עצמו ונבין מהי באמת תרבות ארגונית.

תרבות ארגונית – קווים לדמותה

תרבות ארגונית היא כל הערכים, היסודות, המוסכמות והאמונות ברמה החברתית אותם משתפים האנשים המשתתפים בארגון. תרבות ארגונית נבחרת בכמה היבטים, כאשר המרכזיים שבהם: מערכת חוקים, מערכת כללים, דינמיקה בין האנשים בתוך הארגון. כיצד התרבות הארגונית משפיעה על הארגון, האם הארגון מצליח להשיג את המטרות שלו בין אם בעקיפין ובין אם באופן ישיר, ועוד.

כמעט ולא אפשרי להסביר את המהות של התרבות הארגונית במילים, אבל כאשר אתם נמצאים בתוך תרבות ארגונית איכותית יהיה לכם קל לזהות אותה, להרגיש אותה, ולהבין עד כמה היא חשובה לארגון בכל צד וצד בו החל מהרמה התפעולית ועד לרמת ההון האנושי.

מה התפקיד המרכזי של תרבות ארגונית?

את התפקיד המרכזי של התרבות הארגונית קל לחלק לכמה סעיפים משמעותיים, וביניהם:

  • הבהרת נורמות התנהגות ותרבות המגדירה את האווירה בארגון
  • הגדלת תחושת המחויבות וההזדהות של העובדים
  • הקטנת תחושת הניכור של העובדים
  • הגדרת אינטגרציה בין המחלקות השונות בארגון
  • יצירת בידול וייחודיות לכל מחלקה ומחלקה
  • שיפור אפקטיביות הארגון על כל צד החל מהתפעול ועד להון האנושי

תרבות ארגונית באה לעורר את החדשנות, לגרום לכולם בכירים ופחות בכירים להיות מעודכנים בטכנולוגיה החדשנית ובחידושים בתחום הארגון. להביא לרמות תכנון לטווח הארוך והקצר שיגרמו לאפקטיביות מקסימלית ולהתחשב בעובדים.

עם תרבות ארגונית איכותית וברמה גבוהה מהר מאד תשימו לב לכל הפרטים הקטנים בארגון, ותראו עד כמה עבודת צוות איכותית והשקעה גם ברמה החברתית מביאים לתוצאות. בין אם דרך תחרותיות פנימית או חיצונית, ובין אם בשיפור היחס בין הדרגים השונים.

יצירת אמון ולמידה ארגונית הן תכונות בסיסיות שיכולות להביא למגוון תוצאות איכותיות, כך שתרבות ארגונית למעשה רק תורמת לארגון שלכם, מא’ ועד ת’.

איך לשמר את התרבות הארגונית ב-3 צעדים

כל עובד ועובדת המגיעים לארגון שלכם לעבוד בו, נחשפים אל התרבות הארגונית בכמה וכמה שלבים ורמות. יש דרך לשמר את התרבות הארגונית, ואפשר לעשות זאת באמצעות 3 צעדים פשוטים:

  • מיון – גיוס עובדים חדשים ומיון העובדים הוא צעד שיש לו השפעה רבה על התרבות הארגונית. לדוגמא, קליטת עובד בעל יכולות שונות שאינן מתאימות למחלקה שיש בה צורך ביכולות אחרות יהיה לא אפקטיבי גם ברמת התפעול, וגם ברמת ההון האנושי.
  • הנהלה – יש לבחון היטב את דרך הפעולה שלה ההנהלה הבכירה, ולהבין עד כמה היא באמת משפיעה על תרבות הארגון. האם ההחלטות המתקבלות באות על חשבון העובדים, האם ההחלטות הוגנות, היחס ראוי, ועוד סיטואציות הנלוות לכך.
  • חברתיות – עובדים חדשים עוברים תהליך הסתגלות סוציאלי. משמע, הם מסגלים לעצמם את דרך הפעולה וגם חווים לצערנו סנקציות חברתיות בהתאם לכך. חשוב לשים לב להצעות חדשות, לרעיונות חדשים, ולא להפעיל סנקציות אלא לדרבן, כמובן בדברים הרלוונטיים. דבר זה יגרום לעובדים להתמיד, ולא לנטוש את הארגון לטובת מקום שיותר מעריך אותם.

זה לא סוד שתרבות ארגונית מושפעת לא מעט מהתרבות במדינה. ולכן, חשוב כן לדעת לבדל את הסיטואציות השונות ולהפוך אותן לעסקיות בלבד, בלי לערב נושאים אישיים, פוליטיים ומגדריים. שינוי ארגוני הוא תהליך מורכב, אך אם תעשו אותו נכון, תזכו להצלחה רבה ועבודה נהדרת.