הנעת עובדים ומוטיבציה לתהליכי עבודה מושלמים

כל מנהל ומנהלת עוסקים בשאלה החשובה ביותר בכל ארגון, איך מניעים את העובדים ומשמרים אותם כדי להפיק מהם את הטוב ביותר. גם ברמה החברתית, וגם ברמה המקצועית. לפני שניתן את הדגש על השלבים באמצעותם אפשר להניע את העובדים, חשוב להבין מהם המרכיבים שגורמים לעסק להתפתח, וביניהם, הוא כמובן ההון האנושי והאיכותי.

כאן עובדים בכיף

הצעד הראשון בהנעת עובדים והטמעה של מוטיבציה בהם הוא בעצם להבין מה גרם לעובדים להגיע לעבוד אצלכם מלכתחילה, ולמה בחרתם בהם. באופן כללי, רוב העובדים קיימים על מנת להשפיע על אנשים אחרים, להיות שותפים לתהליך של יצירת שינויים בתוך הארגון, וכמובן להביא לתהליכים עסקיים איכותיים ורווחיים.

לא אחת נשאלת השאלה האם הנעת העובדים חייבת לכלול בתוכה גם את האלמנט הכלכלי. חשוב לדעת שכן, אבל לא באופן עיקרי. במחקר שביצעו בשנת 1999 בכמה חברות שאלו את השאלה הזאת. המנהלים דירגו את האלמנט הכלכלי בתוך עדיפות ראשונה, ורק לאחר מכן ציינו תנאי עבודה או קביעות.

בחלק השני של המחקר, מצד העובדים התשובות היו שונות ואף הפוכות. העובדים דירגו את הערכת המנהלים והיחס כלפיהם בתור תעדוף ראשוני כאשר כחלק נלווה התייחסו גם אל נושא השכר והאלמנט הכלכלי התגמולי.

כמובן שאנחנו יוצאים לעבודה בשביל השכר, אך עובדים שאינם מסופקים בעבודה ברמה המנטלית והחברתית, לא בטוח שישארו במקום גם אם השכר הוא הולם ואף גבוה מן הממוצע.

מכך אנחנו למדים שהנושא של הנעת עובדים ומוטיבציה חייב לעמוד על יותר מתגמול כלכלי. תגמול חברתי, מנטלי, הגורם להערכה על הישגים והערכת מנהלים טובה וגם קידום וקביעות. לכל אלו כמובן יש אלמנט כלכלי מובהק ברקע, אך הם מביאים לתוצאות טובות יותר מצד העובדים ולהערכה גבוהה.

להניע את העובדים ולתת מוטיבציה באמצעות תפקידים ניהוליים

הנעת עובדים ומוטיבציה יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון של סגנונות ושיטות, אבל הדרך הטובה ביותר היא באמצעות תפקידים ניהוליים, ומתן משימות ברורות. כדי שתוכלו באמת לייעל את העבודה ולהביא את העסק לרמה גבוהה יותר של תפוקה, גם ברמת ניהול וגם ברמת התפוקה עצמה בפועל חשוב שתוודאו שכל אחד מהתפקידים לכל אחד מהעובדים בארגון ברור.

כאשר כל אחד ואחת יודעים מה התפקיד שלהם ומה עליהם לעשות הכל עובד חלק וטוב יותר. יש חיבור, יש מחויבות, ויש שותפות למטרה. מומלץ שאתם כמנהלים תציינו מול העובדים את מטרות הארגון ואת ערכי הארגון וכך גם תדעו שכולם מכירים את הארגון. הבנה הדדית של העובדים על הערכים המשותפים של הארגון, המטרות המשותפות של הארגון וכאשר הכל ברור השרשרת הארגונית עובדת טוב יותר.

אם אתם כמנהלים משתפים את העובדים שלכם בכל מה שקורה בעסק דעו כי לתהליך השיתוף יש אלמנט משמעותי בהנעת העובדים. השיתוף לא אומר שהם חייבים להיות חלק ממקבלי ההחלטות כמובן. אך השיתוף כן גורם לעובדים להרגיש בנוח יותר, ולהיות חלק מהמשפחה.

ללמוד על העסק, דרך העובדים שלכם

לפעמים כשאנחנו שוקעים בתהליכים עסקיים כל מה שאנחנו רואים זה את התהליך עצמו בלי להתעסק במה שמסביב. למידה על העסק יכולה בהחלט להיות אפקטיבית דרך קשר ישיר עם העובדים. בין אם בכירים, ובין אם פחות, לקשר הישיר יש אפקטיביות משמעותית.

תוכלו ללמוד על מה קורה באמת בתוך הארגון, איך הקולגות מרגישות. ובכלל, חשוב להכניס גם שיחות מוטיבציה ושיחות חולין, גיבושי חברה והתרעננות חברתית לשגרה העסקית הקבועה.

כל אלו כולם, קשורים באופן ישיר אל הנעת עובדים ומוטיבציה ובסופו של דבר אל ארגון, שמרגיש כמו משפחה.