תרבות ארגונית כגישה ניהולית לצמיחת העסק

בשנים האחרונה פותחה שפה חדשה בקרב חברות וארגונים בארץ, שפה שבנויה על ערכים ונורמות אשר מחזקים את מערך העבודה והניהול באופן משמעותי. תרבות ארגונית, אשר מיושמת כבר באלפי חברות בארץ ובעולם, ויצרה מהפכה בשוק העבודה. היישום של תרבות ארגונית כגישה ניהולית בעסק, יוצרת שינוי עצום בעסקים, מייעלת את התפוקה ומשפרת את האווירה, מה שגורם לעובדים להישאר בארגון, לעוד הרבה זמן. 

מהי תרבות ארגונית?

הערכים, התמורה, האמונה, החשיבות הנורמות והמנהגים הקיימים בכל ארגון, הם אלו אשר בונים לבסוף את התרבות הארגונית. זוהי מערכת מאוד ספציפית, אשר מביאה לידי ביטוי את ערכי החברה ואף את הרובד החיצוני שלא תמיד בהכרח אנו מודעים אליו ולכך שהוא חלק מהתרבות הארגונית. זהו הבסיס ועמוד השדרה של כל ארגון, בשביל שעסק יוכל ליצור הנעה לכדי צמיחה והצלחה, הוא צריך תרבות ארגונית יוצאת מן הכלל.

באמצעות יצירת תרבות ארגונית, הנהלת החברה יכולה להנחיל לעובדיה את כל הדרכים בהם יש לפעול, אם מבחינה מחשבתית והתנהגותית, על מנת לייעל את מערך העבודה ולהשיג את כל המטרות העסקיות. זוהי דרך מעולה ליצירת בסיס ערכי משותף לעובדים ולהנהלה יחד, שלבסוף יוצר שיתופי פעולה יעילים ומסייע להתמודדות עם כל מצב מורכב, קונפליקט, מעצור עבודה ועוד. ארגונים רבים מעדיפים להשתמש בתרבות הארגונית, מאשר ליצור שליטה היררכית בארגון.

כך תעבירו את המסר לעובדים

בשביל להתחיל ליישם תרבות ארגונית בעסק, אתם חייבים להתחיל מהשורש, מבניית תשתית חכמה וממוקדת לכך. לא סתם ‘צמיחה’ זהו מונח נפוץ בשוק העסקי, אכן מדובר בצמיחה תרתי משמע, דמו את הארגון שלכם לעץ שזה עתה החל להצמיח את שורשיו מהגרעין שהוטמע באדמה. ללא השקייה והשקעה סביר להניח שהעץ לא יצמח כל כך מהר, ובטח שעלול לנבול.

התפקיד שלכם הוא להשקיע את כל המשאבים בתהליך הצמיחה, להתחיל כבר בשורש ולדאוג שהצמיחה הזו תניב את הפירות המשובחים ביותר.

  • מועדי חגים ואירועים – ברגע שארגון מגיע עם הצהרות ידועות מראש, זוהי הטמעה של ערך לתוך התרבות הארגונית. כל עובד אשר מגיע לחברה, יודע כי אלו המנהגים והתאריכים של אירועי החברה. אלו יכולים להיות תאריכי ימי הולדת, חגים, חופשות ועוד. חשוב להתאים את החגים והמועדים לכל עובדי החברה, מכל דת ומוצא, ולציין כל מועד בהרמת כוסית, מתנה קטנה או מייל עם כרטיס ברכה.

 

  • ייעוד ברור משותף – לא יכול לקרות מצב בו ישנו עובד בארגון, אשר לא מכיר את הערכים ואת הייעוד. אחרת על פי מה הוא עובד? מה מניע אותו? עובדים חייבים להיות חלק מהייעוד ואף להיות פעילים כאשר יביעו את דעתם ויציעו רעיונות משלהם עבור שיפור בעת הצורך. תקשורת פתוחה בין ההנהלה לעובדים, יוצרת רצון משותף להשגת כל יעד והגשמת הייעוד.

 

  • אווירה נוחה ונגישה – מחקרים הוכיחו כי ב50% מזמן העובדה, העובדים שלכם מוצפים במחשבות שונות שמסיחות את דעתם מהעבודה וכמובן שלבסוף משפיעות על הפרודוקטיביות. אך יש דרך לשפר זאת, תנו לעובדים שלכם את החופש לחשוב, להעשיר, לשחרר כמה שיותר לחץ במהלך היום. צרו אווירה נוחה במשרד, תאפשרו לעובדים שלכם להרגיש במרחב נגיש בו הם יכולים ללמוד מסדנאות שתספקו להם ובכך לייעל את מערך העבודה.

4 השפעות של תרבות ארגונית בעסק

יכול להיות שכבר עכשיו יש לכם תרבות ארגונית, אך לא כזו שמניבה את הפירות הכי טובים ומייעלת לחלוטין את העסק. תמיד יש כיצד לשפר ולתכנן את התרבות הארגונית בעסק ולהטמיע את הערכים מחדש. התוצאה הסופית תהיה שווה את כל הדרך שתעשו יחד.

  1. מחוברות עובדים בארגון 

כבר מזמן שעובדים אינם מחפשים רק מקור פרנסה רווחי וקביעות בחברה, בשנים האחרונות נעשה שינוי משמעותי בשוק העבודה ובעלי עסקים החלו להבין, כי אם עובד לא מרגיש שייך ואינו נהנה מסביבת עבודתו, כבר למחרת הוא עלול לעזוב. נשמע קיצוני, אך ניתן גם להבין, זה יוצר אימפקט משמעותי על יכולותיו ותפוקת עבודתו בארגון.

ברגע שישנה שפה משותפת בתוך הארגון ותקשורת גבוהה, כל עובד יוכל להרגיש בנוח בסביבת העבודה שלו וליהנות מהעשייה ורק לחכות ליום הבא בשביל להעלות את תפוקת העבודה. בקצרה, עובד מרוצה ושמח במקום עבודתו, זהו עובד שניתן לשמר בקלות רבה לטווח הארוך.

  1. הצפת בעיות ומציאת פתרונות 

זכרו שבחרתם בכל עובד מסיבה מסוימת, סביר להניח שהשכלתו וניסיונו בתחום הם מאוד גבוהים ובעלי ערך, נצלו את זה. במידה והגעתם לנקודה בה עולה בעיה, משימה לא בוצעה כראוי, תקלה במערכת או כל דבר אחר שמונע מכם להתקדם, אל תחפשו אשמים, תציפו קודם כל את הבעיות מול העובדים הרלוונטיים.

צרו שיח משותף, לא תאמינו אילו דברים תוכלו להוציא מכך, לא רק שמציאת הפתרונות תהיה הרבה יותר קלה, גם העובדים ילמדו מכך ויוכלו לשפר את עובדתם ולהתייעל. שני הצדדים מרוויחים וכמות הבעיות תצטמצם משמעותית עם הזמן.

  1. הגדרת הערכים וההתנהגות 

אתם לא צריכים לתלות ברחבי המשרדים דפים עם הוראות הפעלה לעובד, זו ממש לא המטרה שלנו כאן, אף עובד לא רוצה לקבל דף ‘גבולות’ ולהרגיש מוגבל במקום עבודתו. אך ישנה דרך חכמה יותר לעשות זאת על ידי הגדרת ההתנהגות בארגון באופן בלתי פורמלי. זאת על ידי הערכים הקיימים של הארגון, אשר כל עובד מכיר ועל פי כך יודע מה מותר ומה אסור אבל באופן די חופשי ולא מוגבל מדי.

  1. סביבת עבודה נעימה ויעילה 

זה לגיטימי לחלוטין בכל ארגון, שיהיו תקופות עם לחץ עבודה גדול יותר ובעיות רבות שעולות, אך השאלה היא כיצד אתם מתמודדים במצב כזה. ברגע שאתם משדרים את הלחץ לעובדים, והעובדים נכנסים ללחץ וקושי, התוצאה תהיה אף גרועה יותר מהמצופה. כאן נכנס החלק של המחוברות בין ההנהלה לעובדים, כאשר שיתוף מצבים אלו עם העובדים יוכל רק להוביל לפתרון מהיר יותר.

ברגע שישנה תקשורת טובה, סביבת העבודה לא מאבדת האיזון אלא ההפך, תיצור עבורכם אפקט טוב יותר ויעיל עבור פתרון בעיות והתגברות מהירה על העומס והלחץ. זו תהיה ההוכחה שלכם לכך שהתרבות הארגונית שיצרתם, עובדת באופן נהדר.

 

כפי שכבר הבנתם, תרבות ארגונית לא יכולה להיווצר לבד, בטח שללא ייעוד ברור וכלים נכונים לכך. קיימים הרבה מאפיינים ובעיקר ערכים שיש לעבוד עליהם יחד, אבל בשיתוף פעולה נכון ובניית שורשים חזקים, התרבות הארגונית שלכם תהיה עוצמתית ותוכלו לראות את ההשפעה שלה תוך זמן קצר בתוך העסק.