הובלת שינוי בארגון

הובלת שינוי בארגון

השאלה הגדולה ביותר הנשאלת כאשר מדובר על הובלת שינוי בארגון ותרבות ארגונית היא מה זה בעצם תרבות ארגונית, וממה היא בנויה. 

ההגדרה הפורמלית היא למעשה תרבות המבוססת על אמונת, ערכים ונורמות המשפיעות באופן ישיר על הרגשות והמחשבות של ההון האנושי בארגון, ותוך כך מעצבת את השקפת העולם בארגון. כך אפשר לראות כיצד התרבות הארגונית באה לידי ביטוי, ואיך היא מבססת נורמות והתנהגויות שונות מה שמאפשר גם מקום לתיקון, לשיפור ולשינוי במידת הצורך. 

איך מטמיעים תרבות ארגונית מתאימה בארגון, ולמה הובלת שינוי בארגון הוא מהלך שכל מקום ובכל תחום חייב אותו? מיד תגלו גם את התשובות לשאלות אלו. 

איך יוצרים שינוי בתרבות הארגונית?

זוהי אחת השאלות המשמעותיות ביותר, וגם נחשבת למשימה מאד קשה. איך בעצם משנים תרבות ארגונית. התשובה לכך היא לא חד משמעית, אבל היא כן מתחילה בחוק בסיס יסודי אחד. חשוב להתחיל במעשים, ולא לדבר על זה יותר מדי. פשוט לבצע. 

כמו בכל מערכת מסודרת, אתם כמנהלי הארגון רוצים שלעובדים שלכם יהיה ערך משמעותי. לפני שאתם מלמדים את העובדים שלכם, למדו את עצמכם את הערך הזה ותוכלו ללמד את העובדים הרבה יותר טוב ובאופן ברור יותר את התהליך, וביחד תוכלו להגיע אל תרבות ארגונית איכותית שתשפיע משמעותית על כל אחד ואחת מהצוות, ובטח לבטח על ההנהלה. 

תרבות ארגונית מעצבת את האסטרטגיה בארגון ומסייעת גם ביישום שלה. היא תבוא לידי ביטוי בכל תהליכי העבודה החל מבסיסיים ביותר, ותשפיע גם על התוצאות בארגון. 

באילו תחומים משפיעה התרבות הארגונית בתוך הארגון?

תרבות ארגונית משפיעה באופן ישיר על כל ביצועי הארגון, וגם על כל תחום ותחום, והמרכזיים שבהם:

  • קבלת החלטות

תהליכי קבלת ההחלטות בארגון מושפעים באופן ישיר מהתרבות הארגונית וקשורים גם לביצועי הארגון. חשוב לעודד את העובדים לקבל החלטות, לגבות אותם וגם להודות בעצמכם במידה וישנן טעויות, כך אתם גם מלמדים את העובדים שכל אחד ואחת טועים, ואפשר גם ללמוד מן הטעויות. וכולנו יודעים שכאשר ישנה קבלת החלטות, ישנן גם טעויות.

 

  • בקרה ופיקוח

נושא שמחייב חשיבה מחודשת בתרבות הארגונית הוא נושא השליטה, הפיקוח והבקרה. ארגונים רבים מיישמים העצמת עובדים אך במציאות מורכבת זו, חשוב לשים לב כיצד אתם מעצימים את העובדים. העצמת עובדים אמיתית היא כזו המאפשרת לכם הטמעת נורמות התנהגות חדשות בארגון ולפני הכל, קחו את עצמכם כדוגמא אישית, וכך תוכלו להראות לעובדים את ההעצמה האמיתית, ללמוד מכם. 

 

  • גיוס עובדים

כשמדובר על גיוס עובדים ללא ספק הטמעת התרבות הארגונית החדשה היא יותר קלה לגיוס עובדים חדשים. חשוב כאן להטמיע את התהליך בהדרכות משמעותיות גם לעובדים הוותיקים, וגם לעובדים החדשים. כמובן שכאשר עובד חדש מגיע לארגון בו קיימת תרבות ארגונית חדשה, יהיה לו קל יותר להטמיע אותה כי זה מה שהוא מכיר, ולא יכול להשוות לפעילות קודמת. 

 

  • תקשורת בינאישית ארגונית

כאשר מובילים שינוי בארגון, התקשורת הבינאישית הארגונית מאד חשובה. הכבוד בין אנשי הצוות וההנהלה וכמובן גם ההיררכיה הברורה לעבודה אפקטיבית ואיכותית. כך או כך, הטמעת תרבות ארגונית חדשה גם תביא לתקשורת טובה עם הלקוחות, עם הספקים, ותביא להצלחה משמעותית של הארגון בכל תחום אפשרי. 

איכות חיים ארגונית – זה קיים

העולם משתנה, וגם הערכים משתנים בהתאם. אנחנו נמצאים בדילמה ערכית ומובנית בנושא ערך העבודה העצמית. 

חשוב לנהל דיונים ערכיים, כנים ופתוחים בארגון על נורמת התנהגות ראויה המביאים מודעות לרגשות עמוקים של כל אדם ואדם בארגון החל מהבכיר ביותר ועד לזוטר ביותר. 

כאשר אתם רואים כל אדם בארגון כאדם לפני הכל, אתם מנחילים את הבסיס האיכותי ביותר לתרבות ארגונית חדשה. כאשר אתם עושים זאת בליווי מקצועי ועל ידי האנשים הטובים ביותר אתם לא לבד, ויכולים להתחיל מסלול חדש וחיובי שיביא לארגון בעל תוצאות מקסימליות גם בצד העסקי, וגם בצד ההומני. כי בסך הכל, הכל מתחיל ונגמר בבני אדם, ועל כך מבוססת תרבות ארגונית אמיתית.